Karakter en identiteit, De Tweede Verdieping

Als u op weg naar Utrecht bent en u neemt de afslag Utrecht West, dan bent u al een heel eind op weg naar De Tweede Verdieping, de bibliotheek van Nieuwegein.

De parkeergarage Stadhuis is een goede keuze, want in hetzelfde gebouw, op de tweede verdieping, is de bibliotheek gehuisvestigd. Bij binnenkomst voel ik me even terug in het Guggenheim NY, de architectuur en het overheersende wit doen me aan het beroemde museum denken.

De vriendelijke dame bij het infopunt informeert Joost dat ik er ben. We volgen elkaar al lang op twitter, Joost en ik, lezen wederzijds elkaars berichten, meningen, bevindingen over en rond de hedendaagse bibliotheekwereld. Grondhouding en positionering weten/kennen we van mekaar.

Als je gekozen wordt tot Beste Bibliotheek van Nederland in de categorie middelgroot, dan kun je op (werk)bezoeken van collega’s uit het hele land rekenen. In januari las ik dit verslag .

Ik keek er naar uit. Joost vertelde dat hij een uur vrij kon maken. Ik begon onmiddellijk sneller te praten, want ik wou alles weten en zoveel vragen.
Sorry, Joost 🙂

Er valt veel te vertellen, maar het meeste vertellen de foto’s, denk ik.

Om u als lezer niet te vermoeien, wil ik me beperken tot de meest opvallende dingen die juist het verschil maken, die anders zijn dan anders, anders dan elders.

Wie zich nu alvast oefent in *diepe zucht*, kan ik geruststellen. Ik ben niet van plan om uit te weiden over het feit dat er in de bibliotheek Nieuwegein bewust voor gekozen is om geen retail formule toe te passen, verder zult u er geen landelijk logo, geen landelijke huisstijl of -kleur vinden.

En. Je. Mist. Dit. Alles. Geen. Seconde. (Punt)

Het gaat om keuzes maken. Dingen loslaten en andere dingen doen. In Nieuwegein blijkt het een gezonde keuze te zijn. Naast informatie, lezen, kunst en cultuur, is de gezondheidszorg en alle vragen rond gezondheid het belangrijkste thema en gelijkertijd belangrijkste opdracht van de bibliotheek. Een goed werkend netwerk tussen lokale gezondheidsinstellingen, huisartsen en de bibliotheek als aanvullende en betrouwbare, objective informatieverstrekker zorgt voor een optimale dienstverlening, correspondeert met de behoeftes en wensen van de ‚gebruikers‘. Op schermen in de bibliotheek zelf, maar ook daarbuiten, wordt relevante informatie door een heus redactieteam van professonials samengesteld, aangevuld, vorm gegeven en op een klantvriendelijke manier gepresenteerd en ter beschikking gesteld.

Gemma Wiegant, directeur van De Tweede Verdieping, (ja waarachtig, de directeur loopt in Nieuwegein in het wild rond en neemt ook nog eens de tijd om kennis te maken!), kan de filosofie van ‚haar‘ bibliotheek, haar keuzes en haar verwerping van bepaalde stromingen, simpel en duidelijk in Ă©Ă©n zin samenvatten:

‚We zijn er voor de mensen in Nieuwegein.‘

Een filosofie die niet alleen op het uithangbord staat, maar die ook in de praktijk omgezet wordt. Dat vergt veel energie, volle inzet. En iedere dag voortontwikkelen en verbeteren van wat er al is, de volgende stap zetten. Dat is de visie, het toekomstmodel van De Tweede Verdieping.

Het heeft een diepe indruk op me gemaakt.

Dank voor de gastvrijheid en, met name Joost, bedankt voor je tijd en geduld en je uitzonderlijk intrigerend verhaal en uitleg.

[portfolio_slideshow]

2 thoughts on “Karakter en identiteit, De Tweede Verdieping

  1. Dank je wel voor dit complimenteuze verslag. Het is een plezier om met Nieuwegeinse team te werken aan de bibliotheek 3.0 en als we dan iemand zo kunnen inspireren wordt het nog leuker. Bedankt voor je belangstelling.

  2. Mooie foto’s, mooi gebouw mooi interieur, in ieder geval is het GEEN boekenfabriek geworden. GEWELDIG. Het doet me een klein beetje denken aan de Zeeuwse bibliotheek halve wegen jaren 80 het begin van de ZB, er was over alles goed nagedacht, helaas weten we niet meer wat we missen. Nieuwegein houwe zo!

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert